ugglaniadran

Det kom ett brev på posten

Publicerad 2010-03-29 15:45:45 i Allmänt

från Ådrans vägförening. Styrelsen föreslår att vägavgiften för 2010 ska höjas. Vad tycker Ni om det? Jag kan inte påminna mig om att det överhuvudtaget togs upp att ekonomin var i gungning eller på något annat sätt i fara på förra årsmötet, kan Ni?

Kommentarer

Postat av: Sofia

Publicerad 2010-03-29 16:13:15

Jag lägger in mitt tycke här också.



Har läst vägföreningen brev som kom igår.

Det jag först undrar hur man har gjort av med pengarna.Plogningen har jag förståelse med men all dikning man har gjort.Varför har man gjort av med så mycket pengar på en gång.

Man måste ha en plan/budget på ca 3 år framåt inte bränna av alla pengar på 1månader eller vad det tog att dika.

Hur har de tänkt att laga Ådrav framöver.

Sen höja avgiften på grund av att styrlesen har bestämt att göra av med pengarna på dikning.

Jag tror att man inte har haft kontroll på pengarna av dikning/lagningen av

Postat av: Toyotaägarinnan

Publicerad 2010-03-29 19:01:33

Jag blev bestört och ärligt förvånad när jag läste om den tänkta höjningen av årsavgiften. Håller med Ugglan att jag inte på något sätt uppfattade att vi hade en kommande ekonomikris i sikte. Vädrets makter kan vi inte göra något åt, men alla som sysslar med ekonomi och då allra helst andras ekonomi måste bygga upp en buffert, det var något man lärde sej redan i tidningen Spara och Slösa.

Postat av: 25år i Ådran

Publicerad 2010-03-29 20:37:46

Vi röstar fram 10.000:-/året så kan vi dika fram till Gladö.Näää man skulle nog ha tänkt efter innan man brakar på, men det är väl så när man inte kan hantera pengar och arbete samtidigt.

Snön kan man ju inte veta vad den ska kosta men dikningen vet man ju om vad det ska kosta...vägtillsynsmannan har väl fått ett meterpris antar jag.

Postat av: Hjärnan

Publicerad 2010-03-29 20:44:22

Hehe ta de där högarna med asfaltskross vid Ekedal och sälj dem så får vi in pengar.

De där är ett bevis på hur bra man planerar i Ådransvägförening.

Ligga ute med pengar och inte veta om vi har råd med att laga vägarna...smart!

Postat av: Elisabeth

Publicerad 2010-03-30 15:26:59

Jag vet inte vad jag ska tro på något sätt verkar det som om det här med sunt förnuft och ansvar är något förlegat det är inte bara här utan i hela samhället väldigt tråkigt men inte förvånande

Postat av: miljö och hälsa

Publicerad 2010-03-30 21:55:23

Haha försök att sälja dom där högarna,det är miljöfarligt uppfräst vägavfall som i regel är både svårt och dyrt att bli av med,men ådransväg förening tog/köpte gladeligen in hela partiet,vad skall göras nu då?spridas på vägarna?tänk på miljön...kanske någon från miljögruppen att titta närmare på.

Glad Påsk

Postat av: Bjorn

Publicerad 2010-03-31 19:30:28

Bra ide att lägga upp en 3års plan. Glöm inte att vi har blivt lovade att få information på årsmötet om vad en vägtillsyningman gör. Trevlig Påsk

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-03-31 20:09:39

Och jag ser sju stycken nya friska krafter som kommer kliva rakt in i vår styrelse

Eller är det som vanligt lika talföra som fiskar på mötet ,dom kan dom gör men jag nej har inte tid jag har ju barnen jag ska ju rensa rabatten måla huset dammsuga eller alltid något annat.

Är det nu så att ni inte är nöjda med våra valda och det av oss alla så hoppa in själva och gör så mycke ni kan på ett år så föväntar jag mej sänkta avgifter till nästa år eller tom gratis eftersom ni verkar vara så himla duktiga bra då säger vi så.

och föreningens ekonmi har väl aldrig varit bra inte under dom senaste 15 åren kolla balansräkningarna.

Varför dikar man är det viktigt jo så här är det står det fullt med vatten i dikena betyder det att vägbanken blir vatten sjuk dvs när man kör med en bil eller barnvagn eller dyligt sjunker hjulen för att vägbanken pressas ut åt sidorna (dikena).Så är det viktigt med dikning ja jag skulle nog säga att får vi undan vattnet håller vägarna mycket bättre och vad gör vår förening ja dom dikar vettigt!!!

kom nu inte med vattnet rinner åt fel håll dom har grävt för djupt på vissa ställen för det gjordes redan för 50 år sedan när min framlidne släkting Årtorparen var i farten.

GLAD PÅSK PÅ ER

Postat av: Måsen

Publicerad 2010-04-01 08:55:49

Jag undrar varför man inte har dikat lite här och där på småvägarna och lite mer på Ådrav.Som det ser ut idag så har man inte dikat nåt på Ådravägen.På vissa ställen finns det inget dike.Jag tycker att Ådravägen går först eller har jag fel?

Postat av: Roger Rygg

Publicerad 2010-04-01 21:55:55

Måsen jag håller med dig. Nu har vi vatten på Ådravägen. Jag undar varför man inte gjorde Ådravägen

Postat av: Sotarn

Publicerad 2010-04-02 21:02:06

Jag håller med Måsen.....men var inte väggubben anställd av firman som gjorde jobbet?

Man kanske inte ställer så höga krav på firman, som om det skulle vara en annan som gjorde jobbet.

Jag skulle inte frågesätta min arbetsgivare om fakturor,utfört jobb.

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-04-03 08:59:50

Om man läser i budgeten gällande vägföreningen, så ser man att vägföreningen har över tid fonderat pengar som en buffert. Hur och när bufferten ska användas får vi medlemmar tycka till om på mötet, anser jag.

Postat av: Påskharen

Publicerad 2010-04-03 09:52:35

Jag tycker man får tänka som om det är ens privata pengar....ska jag använda hela bufferten till jätte mycket godis eller ska jag sprida ut lite och kunna köpa lite godis,kunna laga bilen,köpa en gäsklippare, osv.

Jag kanske har fel men så skulle jag ha tänkt.

Postat av: Lisa

Publicerad 2010-04-06 14:40:06

Varför lagas inte våra vägar ?

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-04-07 19:52:21

man ska nog vänta tills tjälen gått ur helt

Postat av: Yvonne

Publicerad 2010-04-09 14:48:19

Lägger till en liten kommentar jag med.... En höjning på 1000 kronor per år för permanentboende för att föreningen inte kan hålla budget????

Man får väl planera underhållet och rätta mun efter matsäcken......

Postat av: Anna

Publicerad 2010-04-09 15:10:03

Bra Yvonne...jag kan bara hålla med dig.

Jag blir lite rädd för personerna som sitter och bestämmer över våra pengar.

Helst skulle jag vilja ha en person som kan planera,kunna ekonomi.Kanske en som har ett eget företag som vet hur man ska hantera dessa punkter.Beställa jobb kan ju alla göra men att läsa offerter,planera jobb/tider,anteckna brister på utförda arbeten,göra besiktningar osv.

Mvh Anna

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-04-09 17:06:01

Jag har en liten liten liten fråga. Det har kommit till min kännedom att SRV har varit ute och inspekterat vissa vägar i området och har nu åsikter om dom. Sådana åsikter som t ex att dom i fortsättningen vägrar att hämta sopor på vissa vägar som inte motsvarar deras krav. Dvs en vägbredd om 4,5 m och en vändplan om 9 m i en radie. Vilket innebär att alla som bor på t ex Sandtäppevägen i fortsättningen får bära ut sina sopor till Ådravägen. Det är väl i och för sig inte så farligt eftersom dom måste ut på Ådravägen för att komma till t ex arbetet. Men det jag frågar mig är hur blir det med slamtömmningen som också sköts av SRV. Om dom inte kan hämta sopor, då kan dom väl inte tömma tanken heller, eller??? Och att bära ut "skit"-tanken till Ådravägen är väl kanske lite väl mycket begärt, eller?

Sen har jag åsikter om höjning av vägavgiften. NEJ... Den ska INTE höjas. Låt fritidsboende betala 2 andelar istället så fixar det sig. Dom åker ju också på vägen eller????

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-04-09 18:30:42

Ja... men sänker de priset då tro ?

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-04-09 19:27:18



Dom ska säkert ha fullt betalt i alla fall.. Om inte annat för sophämtningen!!

Postat av: Hönan

Publicerad 2010-04-09 20:34:31

Brrraaa Yvonne och Anna.Jag fattar inte hur styrelsen har bockat av fakturorna med ett okej.Det verkar som att man bara beställer jobb och inte tittar på vad summan hamnar på.Jag undrar om de tar hem en hantverkar och låter dem bara köra på löpande jobb?

Postat av: sten

Publicerad 2010-04-09 21:21:49

Haha det skulle se roligt ut när 3kubik bajstank kommer glidande ner för sandtäppevägen med stopp mot brevlådeställningen...med 5st fulla soptunnor i hasorna.heja srv

tur att men bor utefter ådravägen som är plogad och fin så jag kommer fram med min lastbil året runt.

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-04-10 11:00:35

100 bajstankar = 300 kubik bajs. var ska vi göra av det om bajsräddarna inte vill komma. Kommer vi att ge det till vägföreningen att förvalta.

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-04-10 23:27:32

har vägarna blivit smalare eller? soporna har väll alltid hämtats. angående vägavgiften borde fritidsboende och permanent betala lika. det är ju ingen skillnad om jag kör personbil eller lastbil, om jag kör en gång eller varje dag i veckan. låt alla boende betala 3000kr så kan styrelsen gotta sig med nya pengar. hej hopp

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-04-11 11:47:28

Nej vägarna har inte blivit smalare... Men eftersom folk ringer till SRV och klagar så har dom tagit fram regelboken och tänker följa den till fullo. Vilket är ett gissel för alla dom som inte bor på Ådravägen. St Pers Stig hade väl samma problem för ett tag sen. Men då gav SRV med sig. Men principen finns kvar fortfarande... Våra mindre vägar motsvarar inte de krav som SRV ställer, vilket man kanske skulle ha vetat om när man tog in dom vägarna i vägföreningen. Vem skyldighet är det nu att fixa vägarna? Vägföreningens? Ja ha då höjs väl avgiften med ytterligare en tusenlapp.

Vägföreningens utfall mot budget

Undrar om vi kanske ska ringar TV3 Lyxfällan och be dom komma ut och sanera vägföreningens ekonomi. Dom tar ju väl hand om dom som lever över sina tillgångar!!

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-04-11 14:04:35

Till 2010-04-10 @ 23:27:32 hur tänker du? visst är det skillnad på personbil och lastbil och hur ofta man kör! Om du kör lastbil minst 5 gånger i veckan och jag som är fritidsboende åker färdtjänst 2 gånger i veckan under maj-augusti så är det en jäkla skillnad. Det finns faktiskt en del, tro det eller ej, som inte äger bil och använder sig av det kommunala, är det inte skillnad säg?

Rättvist kan det kanske bli om man betalar en grundavgift och sedan ett tillägg på hur många fordon man har, mina kära grannar lite längre ned på vägen har firmabil, 3 privatbilar och en liten lätt lastbil. Ska jag betala lika mycket som dem?

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-04-11 14:12:22

Rösta NEJ till höjningen, vägföreningen får göra som många vi andra, hushålla och tänka en extra gång innan man handlar enkelt men väldigt tråkigt. sånt e livet

Postat av: Roger Rygg

Publicerad 2010-04-11 21:06:10

inför lastbilsavgift !

Postat av: Solenstrålen

Publicerad 2010-04-12 09:13:46

Jag tycker att man ska betala 3.000kr extra om man kör med en stor lastbil p våra vägar.

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-04-14 22:14:51

till 2010-04-11 @ 14:04:35, ja där ser du vad systemet är orättvist. jag cyklar till lännavägen i ur och skur och tar sen bussen men måste betala 3000kr så gör det du också, snålis.

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-04-15 00:35:47

Vad spelar det för roll hur man tar sig fram på områdets vägar. Alla ska betala lika mycket. Fritidsboende som permanentboende! Du är ju fastighetsägare i ådrans tomtområde och det ska väl vara det som gäller eller? Det är min åsikt. Tänk va mycket pengar det skulle bli. Tänk nu när de köper loss sina små stugor i Ekedal är det inte dax att göra om det där med andelar då?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela