Kommentarer
Postat av: Anonym
Inger (kassören) ska göra en sammanställning över kostnaderna för barmark, förbättringsarbeten och vinterväghållning och lägga in på tomtägarföreningens hemsida och/eller på anslagstavlorna.
Avgiften höjdes med 500 kronor per andel (och detta gäller bara för 2010).
Pajkastning och personangrepp och inga svar på någonting.
Inget förslag som medlemmarna kom med vann gehör hos styrelsen (eller hos någon annan heller för den delen).
Precis som vanligt alltså.
Postat av: Toyotaägarinnan
Pajkastning och personangrepp låter inte bra, ankdamspolitik. Förklarades det vad en Vägtillsynsman gör? Han lovade att informera om det, det var i alla fall vad han skrev här på bloggen i höstas att han skulle göra.
Postat av: Solstrålen
Det var inte proffsigt möte kan man säga.
Vägtillsynsmannen satt tyst, hade inge förklaringar.Han sa " de är mycket att göra på vägarna, vi ska fortsätta att dika.
Det ska bli intressant att se vad det kostar med dikningen, det är ju hans arbetsgivare som får jobben.
Sen slog det mig efter mötet när jag åkte hem.
"Plognissen" som han kallade sig, han sitter ju i styrelsen.Hur kan man ge jobb åt sig själv??
Ur Plognissens mun hoppade det ut en massa konstiga grodor,
Vägtillsynesmannen vart arg när nån frågesatte hans
besiktningkontroller, varför anlitades detta företag när det finns företag som bara håller på med bara dikningar, att det var dåliga utfört tex trasiga vägtrummor och vattnet står still i dikena.
Postat av: Gnällmoster
Ja jag undrar det också. Finns det inte regler för jäv i Ådrans Vägförenings styrelse. Det är väl jäv att anlita sin arbetsgivare plus att ge sig själv jobb? Eller har jag missuppfattat vad jäv betyder
Postat av: Spiken
Jag förstår inte hur styrelsen tänker när man godkänner det som står här ovan, om det är sant?
Då har man nog inte fattat vad det innebär att sitta i en styrelse.
Nää hoppas att nya styrelseordförande är bättre.
Postat av: Nero
Det är så dags att komma med frågor och svar och antaganden här och nu men ända var det ingen som vågade fråga igår kväll blir vårt område bättre av diversre dyngspridning här.
Postat av: Lekstugan
Om det skulle bli bättre,nää skulle inte tro de, men alla får veta hur det går till.Så kanske vi får 200st personer till nästa möte istället för 50 av 300.
Postat av: Gnällmoster
Tyvärr är det så att man försöker höja sin röst på stämman men det man säger vinner inget gehör, vare sig hos styrelsen eller medlemmarna. Dessutom framfördes av en medlem att styrelsen är i jäv, vilket inte heller kommenterades, utan skyldes över.
Det är inte utan att man blir frustrerad. Vi får hoppas att den nya styrelsen är bättre än den gamla och att den lyssnar till sina medlemmar.
Postat av: Arg
Tyvärr kunde jag inte vara med på mötet.
Menar ni allvar med det ni skriver, det är förjävligt att man sitter i en styrelse och ger jobb åt sig själv och sin arbetsgivare.
Vem är det som gör besiktningarna av vägarna då efter när det har plogats/lagats?
Det är ju inte seriöst.
Postat av: Anonym
Tack Nero! Äntligen någon som är vettig. Ni andra är bara pinsamma.
Postat av: Anonym
ha ha ha heja neroooo.mera sånt
Postat av: Anonym
De som sitter i styrelsen kunde väl själva ha rest sig upp och sagt hur det funkar med allt (det skulle väl ha gjorts enligt vägtillsyningsmannen iallafall) men se de tordes de ej... Ett gäng fegisar som inte vågar stå för något de gör! (Allt som sägs på bloggen om jäv är väldigt sant tyvärr ingen behöver tvivla på det) Sen måste jag bara säga att ingen sa nej till höjningen på mötet vilket är konstigt med tanke på alla kommentarer på denna blogg.... De flesta blev också omvalda mycket märkligt... En fråga till vägtillsyningsmannen. Vad ska man göra med all sand som blev kvar efter vintern? Ingick den i priset för snöröjningen eller är det något vägföreningen köper in isåfall undrar jag vem som bestämmer hur många ton man ska köpa in.
Postat av: Nero
Sanden är en löpande kostnad det är lika svårt att veta hur mycket sand som kommer att gå åt som att veta hur mycket snö det kommer. Jag antar att den ska sopas upp snart och antingen skänkas till någon snäll tomtägare i området eller gå iväg på tipp med hög kostnad som följd sopsand är inte precis gratis att tippa in eftersom det går som miljöfarligt avfall lika dant är det med dikesmassor så det är ren vinst om sådana massor kan avsättas i området och hittills verkar det fungerat väldigt bra
Postat av: Anonym
Vaa miljöfarligt avfall som läggs på tomterna.Så man måste inte söka tillstånd då för att lägga det på tomter?
Postat av: Lise
Jag tror tyvärr att inte alla Ådrabo vet om att det jäv i styrelsen.Snart får väl styrelsen sätta in en oberoende part som tittar på fakturor, besiktar vägarna osv om det inte löser sig.
Postat av: Nero
Det är väl en sak att ta hem soppsand från E4 den kan det ju vara en del föroreningar i men här i området är det inte speciellt mycket trafik så det är nog ingen fara man har ju plockat en del kantareller efter dikeskanterna i området och dom har smakat väl
Postat av: Åsa
Hur är det att sprida ut uppfräst asfalt från E4 på våra grusvägar?är det miljöfarligt?Nero du verkar ju kunna det här med miljön...
Postat av: Sten
Hej jag var väldigt intresserad av dikesmassorna som tippades in på plognisses tomt som förövrigt sitter i styrelsen (vägföreningen) men hade ingen chans att få ett ända lass trots att jag var villig att betala för det, skandal att nu få höra att pengarna är slut.
Hur skall jag göra inför årets dikning?är det samma personer som ensamma bestämmer vart massorna skall tippas?
Någon som vet?
Postat av: Håkan
Nero
om du kollar på smhi så vet du nog om det blir snö is mm i vårat underbara svealand,därefter beställar man sand,låter som om du inte tillhör oss boende här i ådran som betalar för VARJE lass sand som körs ut till oss eller så är du beställaren?
Postat av: Anders
Såg på min dagliga kvällsrunda runt sjön att flytbastun hade slitigt sig från badplatsen och fastnat vid abborre berget,är det någon som vet om jag kan få ha den utanför mig bor vid bruket badet?
eller har tomtägarföreningen i avsigt att låt den glida runt lite här och var i sjön under kommande sommar?
Postat av: Min utsikt förstörd!!!
Varför tar man inte upp bastun?
Då är det fritt för alla att lägga ner vad man nu har för hus,bryggor,bastu osv. Är det så Tomtägarföreningen menar eller?
Hur kan det ta så lång tid att ta kontakt med personerna som har denna flotte?
Postat av: Anonym
Nero= vägtillsyningsman eller??? ( Håkan har rätt om smhi och är man riktigt seriös finns det speciella telnummer man kan ringa och få en mer detaljerad väderprognos som många riktiga snöröjare gör) Jag tycker att du och plognisse ska sopa ihop all sand och även ta alla onödiga ton sand (som vi betalat dyrt för) som fortfarande ligger på hög lite här och där i vårt område och fylla igen alla hål längs våra vägar... Betalt har ni fått så de räcker så de får kallas ideelt arbete. Ta med övriga i styrelsen och då speciellt den mkt osympatiske fd ordföranden han behöver komma ifrån stans alla avgaser... Jag hoppas verkligen att det från och med nu enbart kommer att vara proffs utifrån som utför alla våra jobb i Ådran... Hoppas styrelsen inser vilken situation de satt sig i. Synd att alla ställde upp och blev omvalda!!! men de e klart gratis pengar lockar väl de flesta...
Postat av: Nero
Till Håkan med flera du får nog ge mej nummret till dom som kan svara på vad det blir för väder hela vintern och hur mycket snö som ska komma flera månader framåt plogningen handlas ju upp på sensommarn/hösten och så långa prognoser finns det väl inte? eller var det någon som hadde tänkt att man skulle ringa och beställa en skottkärra sand för att snart är det vår.
Postat av: 45år
Nero.Så du menar att en upphandling ang plogning har gjorts mellan flera bolag, nää skulle inte tro de.
De är så konstigt att styrelsen får jobben som ska göras i Ådran
Postat av: Nero
Det är klart att upphandling skett det görs varje år och har så skett även denna gång.Är det ingen som kollar fakta med styrelsen innan man skriver här
Postat av: Medlem
Isen borta, flotten kvar! Den ska bort omedelbart, enkel matematik, eller hur.
Postat av: Anonym
Men vad är gratis pengar kan man handla för dom
Postat av: Anonym
När vi promenerade runt sjön, så märkte vi att vid den bryggan, där det ligger en massa båtar uppe på land,står en bastu och vedförråd mittemot, och det är ju faktiskt vägföreningens mark och strandskyddat område. Om de som har byggt bastuflotten, inte kan ha den kvar i sjön, kan de väl lägga den bredvid den andra bastun!!!!!
Postat av: Anonym
eller så kan dom lägga den där den byggdes..enkelt
verkar inte så poppis att den flyter runt i ådran.
Postat av: Åsa
Hej Nero
hur var det med miljön nu då ang dom stora högar med asfalt som ligger vid ekedal är dom miljövänliga
och i så fall varför sprider du inte ut det på vägarna?
Postat av: sven
Ägare till flytbastun är väl bästa polare med ordföranden i tomtägarf blir väl svårt att säga till då kan man tro,likväl som vägtillsyningsmannen skall säga till sin chef att dika på rätt sätt så vattnet rinner undan... rädd om sitt jobb kanske?
hoppas det blir en firma som vet hur man gör och att texten "det blir bäst så"byts till "NYBÖRJARE" haha trevlig helg.
Postat av: Anonym
Sven du får inte glömma att ta din medicin!!!!
Postat av: Anonym
Håller med dig sven varför skylta om att det blir bäst så,vad tänker man på då?med tanke på dikningen som utförts med fall åt fel håll....ska vi i år göra om jobbet och betala engång till eller gör han det på garanti efter en besiktning med hela styrelsen och inte bara av hans anställda "dräng"
Vad tror du/ni?
Hur ska vi annars få ordning på ekonomin?vi kan väl inte bara höja avgiften varje år, och låta oerfarna företag göra jobb åt oss?
Hepp hepp
Postat av: Nero
Sven bjud även alla medlemar på en gratis kur av din medicin kan behövas...
Hepp hepp
Postat av: nyfiken
Du som säger att vattnet rinner åt fel håll, kan du tala om var någonstans det är?
Postat av: Anonym
Sten, hör av dig till styrelsen igen, men jag undrar varför du säger att diesmassorna tippades på plognisses mark? Den trodde jag hamnade på en annan tomt, där de fällde alla träden för något år sedan...
Hej jag var väldigt intresserad av dikesmassorna som tippades in på plognisses tomt som förövrigt sitter i styrelsen (vägföreningen) men hade ingen chans att få ett ända lass trots att jag var villig att betala för det, skandal att nu få höra att pengarna är slut.
Hur skall jag göra inför årets dikning?är det samma personer som ensamma bestämmer vart massorna skall tippas?
Någon som vet?
2010-04-15 @ 22:09:28
Postat av: Medlem
sluta tjaffsa, ta in en oberoende kontrollant och redovisa samtidigt upphandlingen sista chansen
Postat av: Anonym
Vadå sista chansen? Vem hotar du och varför?
Postat av: Medlem-2
Jag tycker man ska också ta in en oberoende part eller så tittar den nya stryrelse ordförande på upphandlingarna och fakturor.Så slipper vi all småprat, eller vad tycker ni?
Postat av: Anonym
hallå,hallå om man nu skall börja titta på upphandlingar m m, skulle bli mörkrädd om man går tillbaka.Så lägg ner och låt den nya styrelsen få lite arbetsro h h
Postat av: Anonym
Om man skall svara till Medlem-2,så tycker jag att dom flesta som skriver på bloggen verkar vara ett gäng puckon,tråkigt att dom har hittat hit till Ådran,kan inte vi som valt att bo här få slippa allt detta skit h h
Postat av: Mörten
Nu är det frågan om nutida problem som måste lösas.
Bakåt i tiden skulle man ta då inte nu.Så låt nån oberoende part titta på detta, ligger det inga frågetecken så är det ju bra.
Om jag vore vägtillsynsmannen så skulle jag säga läs gärna och titta på papprerna, så är man av med alla prat.Har man inget att dölja så är det ju inga problem punkt slut.
Postat av: Anonym
Men va fan,inte vill man ju ha en fiskjävel till ansvarig,så mörten låt gäddan käka upp dig
Postat av: Anonym
Bättre fin fisk än rutten fisk :)
Postat av: Bjorn
1 miljon kr. ett stort ansvar och krav pa styrelsen. medlemmarna behover insyn om planer och ansvars omraden.
Postat av: Bjorn
Missade motet pga jobbet. Blev lovad av vagtillsyningsmanen att medlemmarna skulle bli informerade pa motet. Jag trodde att styrelsen jobbade for medlemmarna? jag ar en besviken medlem.
Postat av: Anonym
Björn du måste vara Ådrans mest inkompetenta innvånare,om inte hela Sveriges hur fan kan man skriva att man är besviken mm,när man skriver massa motioner men inte vet vart man ställer dom till,ta dina högklackade på söndag och stanna på båten.h h
Postat av: Spiggen
Det var någon som sa sandlåde nivå är det inte bättre att ni möts på bastuflotten och gör upp med nävarna
Postat av: Anonym
Jag håller med Björn.Hoppas att den nya styrelseordförande tar tag i detta, det börjar bli kletigt.
Postat av: besviken ådrabo
Heja Björn...vi håller med dig
Postat av: Anonym
Du som var intresserad av dikesmassorna. Jag tycker att det låter underligt. Jag och flera grannar med mig blev tillfrågade, om vi ville ha massor. Kan det vara så att du bor på norra sidan av sjön, då är det rätt så oekonomiskt att transportera massor dit. En "dumper" kostar ett visst antal kronor i timmen.
Enligt mötet skall ju dikningen fortsätta , så då tror jag att du säkert kan få massor. Billigast för oss medlemmar är ju att tippa så nära schakten som möjligt.
Postat av: Anonym
Vem är ansvarig för massorna i år?blir det samma företag som dikade förra året?hur mycket kommer varje lass att kosta?hur gick informationen ut förra året?
hojhoj
Postat av: Anonym
Nog för att ådran är landet, men inte visste jag att det bodde så mycket bönder här........
Postat av: Anonym
Ta in en riktigt företag som KAN dika istället.Det blir billigar så.
Postat av: Undrar vart summan tog vägen!
Vägföreningen skulle ju lägga ut kostnader för dikning,plogning,lagningar osv på Ådrans hemsida.
Vad är det som har hänt, nån som vet?
Postat av: Anonym
Inte bara summan utan en total redovisning av antalet timmar man under 2009 har betalat ut och naturligtvis också för vad och gärna till vem. 10000000kr är väldigt mycket pengar.... Vi som medlemmar har väl rätt att veta vad våra pengar hamnar.
Postat av: Amatörer
Jag håller med dig, jag trodde att de skulle redovisa detta på mötet eftersom det är en stor post.
Men de sa inte så mycket.Tidigare om åren så har de berättat vad de ska göra,vad de kommer att kosta,vad man måste vänta med osv.
Vägtillsynsmannen ska stå upp och redovisa siffrorna.
Komma med förslag så vi medlemmarna kan diskutera på mötet vad som ska göras och inte göras, eller?
Postat av: Anonym
För att det skall kunna diskuteras på mötena är det nog så att det måste komma några dit också, läs årsredovisningen som delas ut, hur svårt kan det va. mej veteligen finns det inte mycket redovisat för föregående år med akuta röjningar o dyligt, gamla ledningen vill ej redovisa.... nya ledningen kan ju inte trolla fram de pengar som den gamla använt, eller......
Postat av: Diket.
Årsredovisningen är ju klumpsumma, de säger ju inget.
För att kunna planera som Vägtillsynsman så måste man veta post för post.Som jag ser det så har man inte tänkt så långt.Man har bara kört på med dikningen.Dikningen ska man nog dela upp på ca 3-4 år för att inte hamna där man har hamnat.
Det ÄR så viktigt att personer kan hand om pengar,planera,besikta för Ådrans bästa,har kunskap på det man är ansvarig på, kunskap att läsa fakturor som tex timmar med det jobb som har gjorts.
Alla kan beställa jobb men sen följa upp arbete. Verkar inte vara så viktigt tydligen.
Postat av: Anonym
Tror ni att vägarna har förstörts bara för att vi har fått en ny vägtillsynsman? Det är bristen på vägunderhållning under flera års tid som har gjort att vägarna ser ut som de gör idag, samt mer trafik.
Mycket som ska väl lagas av tidigare entrepenörer på garanti och även där dikningen är "felgjord"........
Enligt hörsägen har det använts ca 100.000 för akut slyröjning! och vad fan är det? Växte det upp över natten?.......
Postat av: 30år i Ådran
Till:2010-04-24 @ 12:09:53
Du måste sitta i styrelsen om du har sådana uppgifter eller?
För jag har inte hört något, det skulle väl styrelsen tagit upp isåfall, eller att någon tagit upp det på mötet.
Postat av: Anonym
Hörsägen?, ja det betyder att styrelsen sitter och kastar skit på entreprenörer, om jag tolkar dig rätt?
Postat av: Anonym
Jag var på mötet och det sas och frågades en hel del men det kom liksom inga svar... Ordföranden var bland de otrevligaste människor jag lyssnat på. Han bad i princip folk att hålla käften. Micke Berns kom inte med förklaringar eller några vettiga förslag. Pekka tog åt sig personligen och bad en kvinna hålla käften. Kort sagt var det en mycket patetisk tillställning som inte gav något vettigt men det kunde ha varit mycket annorlunda om styrelsen hade kunnat diskutera och berätta saker på ett konstruktivt sätt. Att säga att folk inte sa något eller kom med förslag är helt fel... Ren lögn till och med!
Postat av: Medlem
Till 2010-04-28 @ 22:52:18
Jag kan bara hålla med dig.Man kan ju undra hur upphandlingar,fakturor osv har sköts?
Men de skulle ju lägga upp summorna på hemsidan sa de.
Postat av: Anonym
ja nu är siffrorna ute på vår hemsida.Fast man vill väl att hela vintern ska var med typ 2010 mars eller?
Postat av: Roger Rygg
2010-04-28 @ 22:52:18 Bra kommentar. Det är något skumt på gång varför uppför man sej så mot medlemmarna jobbar vi inte alla för samma sak det vill säjja ett trevligt och säkert och ärligt ådran? Någon som har en annan åsikt?
Postat av: medlem
Det är bara den nya ordförande som jag har respekt för...resten är amatörer som tror att de kan, de bevisade de mycke väl på mötet.
Nu hoppas jag att han styr om båten i rätt riktning.
Postat av: Bjorn
Jag tycker att vägföreningen ska kliva in i 2000- talet och använda hemsidan för regelbunden kommunikation till sina medlemmar. Trevlig Måndag alla Ådrabor.
Postat av: Arg som fan!!
Detta kommer ALDIG att sluta.
Så länge vi betalar kommer dessa människor att sko sig på våra vägars bekostnad. Hur kan vägtillsyningsmannen göra jobbet. Är detta rätt.
En enda firma lämnar in ett anbud på 300000:- och det är dennes arbetsgivare och tillsyningsmannen skall sen utföra arbetet.
Seriöst!!
Ser någon hur vägarna ser ut??
Dom tjänar multum och vi får trasiga bilar. Ingen vågar gå emot dessa personer, nej nej dom är så starka att dom får hålla på bäst dom vill. Borde egentligen lämna all info till plus eller Aftonbladet. Vem skall få stopp på att dessa kör vår ekonomi i botten och inget händer med våra vägar. Dom har ingenaning om hur små vägar bör skötas. Vi kör direkt på vägbanken finns igen slitbana kvar.
Lappa och laga för att gå sönder något år senare. Detta är bara konstgjord andning för vägen inget annat. Lämna över till någon som vet vad dom gör. Som vill våra vägars bästa inte någons plånbok.
Det är JÄV i högsta grad och inget annat....
Våran plogmästare och även styrelseledamot. Skadade sig i vintras och då lejer man in unga grabbar att jobba svart är det så vår verksamhet bedrivs.
Få ett stopp på detta någongång lämna över till kommunen.
// arg som fan!!